15.03.2021

B2B Nedir?

"Business to Business" anlamına gelen B2B şirketler içerisinde alışveriş anlamına gelmektedir. B2B işletmelerin kendi arasında veya farklı işletmelerin birbirleri ile yaptığı hizmet, ürün veya bilgi alışverişidir. B2B tüketiciye yönelik olmayıp işletmeler arasında alışveriş gerçekleşmesidir. İşletmeler toplu veya perakende satış gerçekleştiren işletmelere ulaşmayı hedefler. B2B kendi bünyesinde farklı çeşitleri mevcuttur bunun sebebi ise sadece toptan satış yapan firmaları değil perakende satış yapan işletmelerle alışverişte bulunabilirler. B2B yapan işletmeler küçük ölçekli işletmeler olabileceği gibi holdinglerde olabilir. Örnekleyecek olursak bir telefonun üretim sürecinden bahsedebiliriz. Bir telefon ana kartları , bataryası ve dış yapısı ile birlikte farklı parçaların bir araya gelmesiyle gerçekleşir. Üretici bu parçaları farklı tedarikçilerden almış olsa dahi birleştirilmiş son halini müşteriye sunmuş olur. Müşteri ürünü aldığı zaman farklı işletmelerin ürünlerini de satın almış olur. B2B  Tüm sektörleri içerebildiği gibi belirli kategorilerdeki sektörleri de içerisinde bulundurabilir. Üretim gerçekleştirebilmek için tüm işletmeler bir bakıma Business to Business modelini uygular.B2B bünyesinde ürün tabanlı , servis tabanlı ve yazılım tabanlı olarak 3 başlık altında bulunur.

Yazılım Tabanlı: Firmaların taleplerine göre firmalara özel yazılımlar sunulur. Yazılım odaklı problemlere çözüm getirilen olanaklar sağlanır.

Ürün Tabanlı: Somut ürünlerin alışverişi ile gerçekleşir. Bu kategoriye fiziki olan tüm ürünler dahil olmaktadır.

Servis Tabanlı: Yazılım ve ürün tabanlı B2B den farklı olarak sadece hizmet odaklı olmasıdır. Somut açıdan herhangi bir ürün olmamasına karşın firmalara çözüm odaklı olmasıdır. B2B yapısını daha aktif halde kullanmak için "SAVE" yaklaşımı kullanılabilir. "SAVE" yaklaşımı bünyesinde çözüm (Solution), erişim (Access), değer (Value) ve eğitimden (Education) olarak dört bölümden oluşur.

Çözüm (Solution): Müşterilere sadece ürün ve hizmet satmadıkları bunun yanında çözüm buldukları düşüncesiyle yaklaşılması gerekir.

Erişim (Access): Çağımızın iletişim aracı internetin en aktif şekilde kullanılması gerekir. İşletme hakkındaki bilgilere en kısa yoldan ulaşmanın yolu internettir. Tedarikçilerin alıcılara karşı güvenilir ve sürekli iletişim halinde olduklarını göstermeleri gerekmektedir.

Değer (Value): Her zaman ölçeklendirmeler fiyat temelli olmayabilir. Fiyat bazlı yaklaşımlardan ziyade gösterilmek istenen değeri ön planda tutmak öncelikli hedef haline gelmelidir.

Eğitim (Education): "SAVE" anlayışının en değerli unsuru aslında eğitimdir. Tedarikçilerin ürünleri, hizmetleri ve bilgileri konusunda sürekli olarak müşterilerine karşı güncellemelerini göstermesi, işlerinde nasıl iyileştirme yapacaklarına dair bilgi verip eğitilmesinin sağlanması lazımdır.

B2B yapısının avantajlı yapısına bakacak olursak;

Sürekli Müşteri Portföyü 

Pazar Analizi

Küçük Müşteri Potansiyeli

Dijital Pazarlama

B2B Pazarı Aşamaları;

Sosyal Medya

E-mail ve İçerik Pazarlama

Arama Motorunu En Uygun Duruma Getirme (SEO)

Pazarlama Özdevini

Arama Motoru Pazarlaması (SEM)