ERP’de Makine Öğrenmesi ve Yapay Zekâ
Gelişen teknoloji ve bu teknolojinin bize kattıkları arasında makine öğrenmesi ve yapay zekâ ilk sıralarda yer buluyor. Bu kavramlar peki ne ifade ediyor, bu tanımlara beraber bakalım.
Makine Öğrenmesi Nedir?
Makine öğrenmesi, literatürde yapay zekânın alt kümesi kabul edilir. Makine öğrenmesi kısa bir tanım olarak, doğrudan yönerge verilmeden bir bilgisayar veya sistemin öğrenmesini, tahmin yapmasını sağlamak için matematiksel ve istatistiksel modellerin kullanılma sürecidir. Verileri kalıplara bölmek için çeşitli algoritmalar bu süreçte kullanılır. Oluşturulan bu kalıplar kullanılarak da tahmin yapacak olan bir veri modeli oluşturulur. Makine öğrenmesinin daha doğru sonuçlar ortaya koyabilmesi için veri ve bu verilerin deneyim miktarlarının artırılması gerekir. Örneğin insan olarak bir konu üzerine ne kadar çok çalışır ve pratik yaparsak, o konuda gelişme sağlarız. Makine öğrenmesinin mantığı da buna dayanmaktadır.
Yapay Zekâ Nedir?
Yapay zekâ, matematiksel ve mantıksal yapıları kullanan bilgisayar destekli sistemlerin; insan zekasını ve mantığını taklit ederek edindiği veriler ile kendi sistemini geliştiren ve yenileyebilen makinelere denir. Yapay zekâlar veriler içindeki kalıpları kullanarak tahminleme yapar ve ortaya çıkan hatalarını çözümleyerek ders çıkarır. Böylelikle bir sonraki tahminlemesinde daha doğru tahminler ortaya koyar.
Yapay Zekâ ve Makine Öğrenmesinin ERP Sistemlerine Etkisi
Günümüzde yapay zekâ ve makine öğrenmesi çözümlerini, ERP hizmeti sunan işletmelerin %37’si kendi bünyesine uyguladı. Dijital bozulmalar karşısında işletmeler iş süreçlerini değiştirmek zorunda kaldı. Yapay zekâ ve makine öğrenmesinin işletmelerin de çalışma düzenleri için bir devrim yarattığı söylenebilir. Günümüzde bulunan ERP sistemleri, beş ya da altı yıl önceki halinden çok daha farklı bir konumdadır. Gün geçtikçe ERP'nin önemi daha da artacak ve ERP’nin geleceği, işletmelerin başarısı için kritik bir unsur haline gelecek görünüyor.
Yapay zekâ ve makine öğrenmesinin gelişmiş ERP sistemlerini ve operasyonlarına neler kattıklarından bahsedelim.
1.Verileri İşleme ve Anlamlandırma
Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle beraber büyük bir veri yoğunluğu ortaya çıkmaktadır. Bu durum ERP sistemleri içinde geçerlidir. Bu kadar fazla veri yoğunluğunu işleyip, anlamlandırmak en büyük zorluklardan birisidir. ERP sistemleri içerisinde yer alan işletmelerin; süreçleri hakkında, müşterileri hakkında, müşterilerin istek ya da davranışları hakkında bilgileri birlikte işlemek ve bunlardan anlamlı sonuçlar elde edebilmek zorlu bir süreçtir.
ERP sistemlerine entegre yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde veriler yapay zekâ algoritmaları veya kalıpları ile güçlendirilebilir. Bu sayede mevcut iş akışlarında oluşabilecek istenmeyen durumlar belirlenebilir. Örneğin, üretim sürecinde üretim modülüne entegre yapay zekâ ile ürünlerin döngüsünde yer alan süreçler arasındaki ilişkiler öğrenilebilir.
2.Tekrarlanan Süreçlerin Otomasyonu
Her firma da belirli süreçler düzenli ve tekrarlanarak gerçekleştirilir. Bu süreçler için bir kişiyi eğitmek yerine makine öğrenmesi sayesinde basit hale getirilir ve otomatikleştirilir. Makine öğrenmesinin bu kolaylığı sayesinde zaman, para ve çalışan sayısı gibi kaynaklardan tasarruf edilebilmesini sağlar. ERP yazılımlarına entegre yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde örneğin, insan kaynakları departmanının daha öncelikli ve ciddi süreçlere ya da konulara odaklanması sağlanabilir.
3.Problemleri Çözme ve Problemleri Tahminleme
ERP sistemine entegre yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde iş süreçlerindeki problemlere çözümler bulunabilir hatta bu problemler ortaya çıkmadan önce tahminleme yapmaya da yardımcı olur. ERP sistemine entegre olan yapay zekâ ve makine öğrenmesi örneğin üretim süreçleri ile ilgili verileri inceler, algoritmaları ile öğrenir. Bu öğrenme sonunda hatalı üretim yapabilecek süreçler belirlenebilir ve üretim sürecinin tehlikeye girmemesi için çeşitli düzenlemeler yapılabilir.
4.Kullanıcı Deneyimi
ERP sistemine entegre yapay zekâ ve makine öğrenmesi ile müşteriler hakkında olan veriler işlenebilir. Müşteri verilerinin işlenmesi ile satın alma örnekleri oluşturulabilir. Ayrıca ürünler arasından hangisinin daha çok talep gördüğünü, müşterilerin hangi zamanlarda daha çok geldiğini ve müşterilerin işlem süreleri de rahatça gözlemlenebilir. Bu edinilen bilgiler sayesinde üretim süreçleri ve kaynaklar hem müşteri ihtiyaçları hem de kârlılık analizi doğrultusunda düzene koyulabilir.
Yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde talep tahmini yapılır, böylelikle müşteriler siparişlerine beklemeden ulaşabilir. Bu sayede müşterilerin güveni ve sadakati kazanılır. Yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde müşteri ilişkilerinde de olumlu değişimler sağlanır.
5.Bulunduğunuz Pazarların ya da Diğer Pazarların Keşfedilmesi
Müşterilerin davranışları, bilgileri (yaş, cinsiyet vb.) gibi işe yarar verileri işleyerek, işletmenin müşteri profiline satın almadan önce ihtiyaç duydukları ya da ihtiyaç duyacakları ürünleri sunmayı sağlar. Yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde pazar olanaklarını ve müşteri sınıflarını keşfetmemiz daha da kolaydır. Makine öğrenmesi aracılığıyla veriler için tahminler yapılır ve işletmenin gözünden kaçırdığı fırsatlar ya da pazar olanakları belirlenebilir.
6.Daha İyi Müşteri Hizmeti
Müşterilerin yaşadığı sorunlara daha iyi çözümler üretmek için ERP sistemlerine entegre yapay zekâ ve makine öğrenmesi kullanılabilir. Yapay zekâ ve makine öğrenmesi sayesinde yapay zekâ araçları ve sesli asistanlar aracılığıyla müşterilere daha hızlı ve daha pratik çözümler oluşturulabilir.
Müşteriler ve sistemler arasında sorunlar artmadan karşılarında insan varmış gibi onlara çözümler sunan bir yapay zekâ müşteri memnuniyetini arttırabilir.
7.İşletme İçinde Departman Entegrasyonu
İşletmelerde süreçlerin, faaliyetlerin sorunsuz çalışmasını sağlamak için departmanlar ve yazılımlar vardır. Bu kadar fazla bir veri kaynağını kontrol etmek işletmeler için zor bir konudur. İşletmenin tüm verilerine erişebileceği tek ve merkezi bir sisteme ihtiyacı vardır.
ERP sistemine entegre yapay zekâ ve makine öğrenmesi ile işletmeler; tüm departmanların süreçlerini görebilir, kolaylıkla senkronizasyonunu sağlayabilir. Yapay zekâ ile tüm önemli verileri tek bir yerden düzenlemek mümkündür. Yapay zekâ ile işletmenin içinde yer alan tüm departmanların entegrasyonu kolayca sağlanır.