Kalite ve Kalite Yönetimi
Kalite kavramı, tarihsel süreç içinde anlamı değişen bir kavram olarak ortaya çıkmaktadır. Kalite algısı ve kurumların uygulama süreci zamanla değişmiş, bu da kalitenin anlamını değiştirmiştir. Kalitenin tanımı geçmişte birincil hedef olmasına rağmen, hedeflere ulaşmak ve mükemmelliğe ulaşmaya çalışmak için geniş spektrumlu bir yaklaşım daha sonra tanımda merkezi bir rol oynadı. - Kalitesi nedir? Soruya aşağıdaki cevaplar verilebilir;
• Mükemmellik
• İsraf Yapmamak
• Teslimat Hızı
• Kolay Kullanım
• Anında Teslimat
• Müşteri Memnuniyeti
Bu yanıtlardan da anlaşılacağı üzere kalitenin tek bir hedefe ulaşmakla sınırlı olmadığı, tedarikçilerden müşterilere kadar her alanda mükemmeliyetçi bir şirket olarak görülebilmektedir. Kaliteyi müşteri ihtiyaçlarını karşılama biçiminde anlamak, genellikle istihdam edilebilirlik olarak adlandırılır. Rekabetçi pazarlar; Rekabeti sürdürmek için müşteri memnuniyetinin başarı getirmediği bilindiği üzere; kuruluşların müşteri beklentilerini aşması bekleniyor. Bu nedenle, en son kalite tanımlarından biri "müşteri beklentilerini karşılaması veya aşması" şeklindedir.
Kalitenin 4 temel anlamının atfedildiğini belirtmek ve şu şekilde sıralamak mümkündür;
1. Bir ürün veya hizmetin fiyatını ve hedef kitlesini ölçmeye çalışan en eski tanım, "kalite", "lüks" ve "pahalı" kelimeleri arasındaki kimliği kurar. Kalite pahalıdır; herkes ona ulaşamaz.
2. "Kaliteyi" göreceli bir özellik olarak tanımlayın. Kalite, önceden tanımlanmış belirli standartlara göre bir ürün veya hizmete atfedilen bir özelliktir.
3. Ürün ve hizmetin üretim süreçlerinde izlenen süreçlerin kalitesini dikkate almak. Diğer bir deyişle, bir ürün veya hizmet üretim sürecinde önceden belirlenmiş standartlara göre üretildiğinde, kalite.
4. Toplam kalite felsefesinin amaçladığı kaliteyi anlamak: 'Müşteri odaklı bir kurumsal kültürü benimsemek, müşterilerin öznel değerlendirmesinden ve ürün/hizmetin bireysel yargısından öncelikli olan bir kalite anlayışıdır. Tanımdan da anlaşılacağı üzere, diğer üç kalite kavramına kıyasla, toplam kalite anlayışının önem atfettiği "müşteri algısına ve sübjektif değerlendirmeye dayalı bir kalite anlayışı" na ulaşmak daha zordur; ancak sonuçlar açısından diğer üç nitel ön izlemeden önemli ölçüde daha etkilidir.
Üretimde Kalite
Kalite ilk olarak anahtar üretim sistemlerinde ortaya çıktı ve bu alandaki gelişmeler devam ediyor. Üretilen ürünlerin veya işlemlerin kalitesini iyileştirmek için bir dizi kalite iyileştirme tekniği geliştirilmiştir.
Hizmet Kalitesi
Organizasyonlarda ürün hizmetlerinin kalitesinin yanı sıra ürün kalitesine ulaşılması da önemlidir. Hizmet üretimi, ürünlerin üretiminden farklı biçimler alabilir.