25.06.2021

Hizmet Üretimi Yapan Firmalar İçin ERP'nin Önemi

Hizmet üretimi, üretim yönetiminin bir alt dalıdır. Üretim denilince akla gözle görülür, nicel bir ürünün imalatı gelir fakat bu durum öyle değildir. Hizmet alım satımı mümkün olan ve fayda sağlanılan soyut bir faaliyettir. Bunun yanında her ürünün arkasında bir hizmet bulunmaktadır. Hizmetsiz bir ürünün ve ürünsüz bir hizmetin anlamı yoktur.

Hizmette Eş Zamanlı Üretim

Hizmet üretildiği anda tüketilir, hizmetin üretimi ile satışı eş zamanlı olarak oluşmaktadır. Bu nedenle müşteri hem üretim hem tüketim kısmına eşlik eder. Bunun sonucu olarak genellikle hizmeti üreten ile satan kişi aynı olduğu için hizmet, üreten kişiden ayırt edilmez. Bir diğer sonuç ise müşterinin üretim aşamasına da dahil olmasıdır. Örnek olarak ulaşım, sağlık ve yeme içme sektörleri verilebilir.

Hizmette Heterojenlik

Hizmet üretiminde standartlaşma hedeflenmektedir ama bu neredeyse imkansızdır çünkü hizmetler genellikle bir insan tarafından verilir. Aynı insan tarafından verilen hizmetler bile birbirinden farklı olabiliyor. Bu farklılık zamana, hizmet alan kişiye ve üretici ile tüketici arasındaki ilişkiden de kaynaklanıyor olabilir. Dolayısıyla hizmetin kalitesi ve performansı hizmet verilmeden önce kesin olarak ölçülemez. Hizmetin niteliği onu üreten insanın yeteneği ve kapasitesinden ayrı düşünülemez.

Hizmette Değişken Talep

Hizmet üretimde talep oldukça belirsiz ve değişkendir. Bu değişkenlik aylar ve yıllar arasında göre görülebilirken gün içerisindeki saatlerde bile görülebilir. Değişken olan talep nedeniyle hizmet üretim kapasitesinin belirlenmesi zor olmakta, üstelik verimlilik ve performansın ölçülmesinde güçlükler yaşanmaktadır.

Hizmet üretiminin en önemli özelliği ekonomik kayıpların sonradan giderilememesidir. Örneğin bir otobüs seferine ait boş kalan koltuğun sonradan satılma imkanı yoktur. Dolayısıyla hizmet sektöründe olabildiğince planlı bir şekilde ilerleyerek en az kayıpla üretime devam etmek gerekir.

Ayrıca hizmet sektörünü diğer sektörlerden ayıran en önemli fark ise kesin tanımlanamayan, müşteriden müşteriye farklılık gösterebilen malların pazarlanmasındaki güçlüktür. Bu zorluk nedeniyle hizmet sektördeki firmalarda yönetimsel ve operasyonel anlamda ciddi sorunlar ortaya çıkması olasıdır.

Bu sorunların yaşanmaması veya yaşandığı takdirde rahatlıkla çözebilmek için işletmeler bir ERP yazılımı kullanmaya yöneliyorlar. ERP sayesinde satış, satın alma, envanter ve servis yönetimi, proje yönetimi ve finans süreçlerinin uygulamalarını tek bir yazılım kullanarak yönetebilme imkanı elde ederler. Üstelik müşteri isteklerine göre şekillendirilebilen ERP kullanım kolaylığı ile zamandan tasarruf sağlarken hata yüzdesini düşürmekte. Bu başarıya katkı sağlayan bir özellik de şudur, bir hizmet için müşterilerden gelen geri bildirimleri, şikayetleri ve önerileri kolaylıkla görüntüleyebilme imkanıdır. Bununla birlikte müşteri memnuniyeti ve performans ölçümleri kolaylıkla hesaplanabiliyor. Bu hesaplamalar ve kayıtların tutulması ile ilgilenmektense yapılan işe odaklanmak daha mantıklıdır. Bu da daha verimli bir üretimi birlikte getirir.

Sonuç olarak hizmet üretiminde ERP kullanımı işletmelerde çoğu işi, hesaplamaları ve yönetimi daha kolay ve hızlı gerçekleştirmeyi sağladığı için vakit kayıplarından kaçındırarak verimi arttırır.